Tajemnice Białego Śląska

lubecko

Pielgrzymko-wycieczka pt. „Tajemnice Białego Śląska” miała miejsce 1 października 2015 roku. Autokar z naszymi parafianami wraz z ks. proboszczem wyruszył do celu wczesnym rankiem.
Pierwszym miejscem, które zwiedziliśmy był Koszęcin [FILM]. W tej miejscowości mogliśmy podziwiać piękny, drewniany kościół p.w. św. Trójcy z XVIII wieku. Była tam modlitwa przed Najświętszym Sakramentem i zwiedzanie wraz z historią tego kościoła. Potem udaliśmy się pod klasycystyczny zespół pałacowo-parkowy z XIX wieku będący obecnie siedzibą Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”. Zobaczyliśmy zabytkowy park oraz mieliśmy małą przerwę na kawę i dobre ciasto.

Następnie udaliśmy się do niewielkiej wsi Cieszowa [FILM]. W tej miejscowości pełnił swój urząd w XIX wieku biskup wrocławski. Znajduje się tam urokliwy drewniany kościół p.w. św. Marcina z 1751 roku. Dzięki życzliwości pana kościelnego mogliśmy wejść do środka tego kościoła.

Następnym punktem naszego wyjazdu było miasto Lubliniec z zachowanym średniowiecznym układem urbanistycznym oraz licznymi zabytkami świadczącymi o długiej i ciekawej historii tej miejscowości. Rozpoczęliśmy zwiedzanie od muzeum Edyty Stein (św. Teresa Benedykta od Krzyża), potem rynek z dawnym ratuszem i kamienicami, mały rynek, kościół parafialny św. Mikołaja z kaplicami Kochcickich i Cellarych oraz wzgórze zamkowe z pałacem. Po przerwie na obiad i samotne zwiedzanie z okien autokaru mogliśmy podziwiać mały drewniany kościół św. Anny z 1653r.

Ostatnim miejscem naszego pielgrzymowania było Lubecko [FILM]. To średniowieczna wieś z zabytkowym kościołem na tzw. Lubeckiej Górce, który mieści w swoim wnętrzu słynący łaskami, malowany na blasze wizerunek Matki Boskiej Lubeckiej. Tam o godz. 16.00 była sprawowana Msza św. koncelebrowana. Modliliśmy się za naszą Parafię. Po Mszy św. ks. Proboszcz tamtejszej parafii opowiedział historię tego kościoła i przedstawił odkryte kilka lat temu bezcenne gotyckie malowidła. Potem rozpoczęliśmy drogę powrotną do Mysłowic w czasie której odmawialiśmy tajemnice światła różańca świętego.

Naszym przewodnikiem był pan Jan Pająk z biura podróży „Atut”, któremu bardzo dziękujemy. Trzeba jeszcze dodać, że nasze pielgrzymowanie przypadło w piękny słoneczny jesienny dzień a także w dniu, kiedy na całym świecie obchodzony był Międzynarodowy Dzień Seniora.

Wszystkim pielgrzymom serdecznie dziękujemy.
Ks. Proboszcz

Sanktuarium Matki Boskiej Lubeckiej

Lubecko leży kilka kilometrów na północny zachód od Lublińca, przy trakcie prowadzącym z Lublińca do Olesna.

W tamtejszym kościele parafialnym znajduje się obraz Matki Boskiej Lubeckiej.

Pierwsza historyczna wzmianka o kościele w Lubecku pochodzi z 1342 r. w roku 1362 istniała tam już parafia, do której należały też m. in. miejscowości Ciasna i Zborowskie. Są jednak powody dopuszczające przypuszczenie, że kościół mógł już istnieć znacznie wcześniej.

W roku 1704 przybył do parafii ks. Jerzy Franciszek Zmieszkał, późniejszy proboszcz. To za jego kadencji znaleziono w 1716 r. Cudowny Obraz. Jest to medalion o wymiarach 12,5 x 7,5 cm, malowany na srebrnej blasze, przedstawiający na awersie wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej, a na rewersie Zbawiciela w cierniowej koronie (Ecce Homo). Wieść o znalezieniu obrazu rozniosła się szeroko po okolicy i dotarła także na Jasną Górę.
Ojcowie Paulini wysłali natychmiast swoich przedstawicieli do Lubecka, celem wyjaśnienia sprawy. Widząc wyraźne podobieństwo do Obrazu Jasnogórskiego, wysłannicy z Jasnej Góry zażądali wydania medalionu. Natknęli się jednak na odmowę ze strony parafian oraz proboszcza i musieli zadowolić się jedynie spisaniem okoliczności towarzyszących znalezieniu obrazu. Dokument ten jest opatrzony datą 12 marca 1720 r. Na tym jednak spór się nie skończył, bowiem obraz został zabrany do Kurii Biskupiej we Wrocławiu.

Mocą decyzji papieskiej obraz powrócił w 1738 r. na zawsze do Lubecka. w 1897 r. umieszczono go w nowym marmurowym ołtarzu, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego.

Mając na uwadze ponad 250-letnią tradycję pielgrzymowania ludu Ziemi Śląskiej do łaskami słynącego wizerunku Najświętszej Maryi Panny w kościele w Lubecku, Biskup Gliwicki Jan Wieczorek ustanowił dnia 14 sierpnia 1994 r. parafialny kościół pw. Wniebowzięcia NMP w Lubecku diecezjalnym Sanktuarium Matki Boskiej Lubeckiej.

Cześć oddawana Matce Boskiej Lubeckiej była i jest bardzo wielka, o czym świadczą zapisy w kronice parafialnej oraz podziękowania i wota składane przez pielgrzymów i parafian. Uroczystość Wniebowzięcia NMP jest głównym dniem odpustowym tego sanktuarium. Obchodzi się również odpust Matki Boskiej Anielskiej w dniu 2 sierpnia, a 2 lipca przybywa co roku do Lubecka ślubowana pielgrzymka parafii z obszaru administracyjnego miasta Lublińca. w pierwsze piątki miesiąca odbywają się nocne adoracje, które w miesiącach zimowych trwają do godz. 24.00, a od maja do października przez całą noc.

MODLITWA DO MATKI BOSKIEJ LUBECKIEJ

Pani nasza Lubecka, Matko Ziemi Śląskiej, Strażniczko naszych domów i pól. Stajemy przed Tobą, tak, jak ojcowie nasi z wiarą i nadzieją, oraz ze szczerą miłością w sercach już od 300 lat pielgrzymowali do Twojego świętego obrazu. A Ty, Matko, byłaś im ostoją tej wiary w Boga i wierności Kościołowi Świętemu.
Ty dałaś nadzieję naszym przodkom w czasie utrapień i pocieszałaś ich w smutkach i doświadczeniach życia. Prosimy Ciebie i dzisiaj, pociesz chorych, samotnych i przygnębionych. Naucz nas uczestniczyć z wielką czcią w każdej Mszy św. W Twoje Matczyne dłonie składamy teraźniejszość i przyszłość naszej Śląskiej Ziemi, w której Ty jesteś wszak czczona jako Matka Sprawiedliwości i Miłości Społecznej. U Syna Twojego wstawiaj się za nami teraz i w godzinę śmierci naszej. Amen.